onsdag 5 oktober 2016

September 2016

Vad jag läste i september, eller fortsättningen av den Stora Lässvackan. I september läste jag

Outline av Rachel Cusk
The Power of Now av Eckhart Tolle

Jag kan inte påstå att någon av dem var speciellt bidragande till att trigga igång min läslust igen. Som jag skrev förra månaden, så tyckte jag ändå att Outline var värd sin läsning i slutet och jag är faktiskt nyfiken på uppföljaren Transit, men jag tror att jag måste vänta till min läslust är tillbaka och har varit det ett tag innan jag vågar mig på den.

Nu kanske ni undrar, varför har jag läst Eckhart Tolle? Har jag gått och blivit spirituell? Har jag börjat följa Oprahs rekommendationer slaviskt?

Nej, jag har börjat gå till en terapeut och ett av mina problem är att jag verkligen inte lever i nuet, så hon tyckte jag skulle läsa The Power of Now. I och med den här läsningen kändes det verkligen som att jag blev två olika Frida. Den som tycker att boken är fullkomligt töntig och gör narr av den med sin sambo och den som tycker att det finns poänger. Min terapeut säger att hon är eklektisk, att hon plockar information och kunskap från lite här och var och bildar sin egen uppfattning och så vill jag ändå ställa mig till läsningen av den här boken. Ibland är den fullkomligt töntig och out there, men det finns vissa poänger som jag behöver ta till mig. Som att jag bara skadar mig själv om jag inte uppskattar nuet utan alltid lever i framtiden. Det behöver jag höra. Och läsa. Och höra flera gånger om, för jag har tydligen inte fattat det ännu. Trots att jag inte riktigt tycker om framtoningen av Tolles budskap eller hans ton till läsaren, så måste jag erkänna att det fanns poänger i boken jag behövde läsa och därför måste jag ändå tycka att den var en bra läsning för mig just nu. Men den bidrog verkligen inte till att ge mig läslust eller den eskapism jag tror att jag behöver just nu.

Hade det inte varit så att bibliotekets exemplar av Bluets av Maggie Nelson var trasigt så hade jag nog läst ut den boken den här månaden också, men som det är nu beställde jag ett eget exemplar för att läsa klart och den blev inte utläst förrän i oktober. Jag ska försöka skriva en recension om den, men jag tycker det är otroligt svårt att recensera poesi och essäer. Speciellt om de är en hybrid av båda, som ju Bluets är.

I oktober vill jag verkligen få igång min läslust igen, så hur mycket jag än vill läsa mer poesi så kommer inte det att ske denna månaden. Nu måste jag hitta böcker som fokuserar mer på handling än språk så att jag kan få min dos eskapism och få tillbaka min läslust. Just nu läser jag The Sunlight Pilgrim av Jenni Fagan och jag tror att den börjar hjälpa mig att läka.

Fingers crossed.

Vad läser du just nu?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar