onsdag 20 maj 2015

The Paying Guests - Sarah Waters

The Paying Guests tog mig lång tid att läsa, mest för att jag läste andra böcker samtidigt men också för att jag normalt är en långsam läsare. Jag brukar inte läsa sådana här tegelstensromaner ofta, men den här var verkligen värd all tid. Det finns ändå en charm över att få vara i samma värld så länge och verkligen få se allt i detalj.

The Paying Guests utspelar sig i London 1922. Det är mellankrigstid och vi får följa Frances och hennes mamma som förlorat resterande familjemedlemmar till sjukdom och kriget och därför har de fått säga upp allt tjänstefolk och tvingas hyra ut några rum i det flotta huset för att ha råd att bo kvar. Naturligtvis är detta något som till exempel Frances mamma Mrs Wray inte ser på med blida ögon, det är ju trots allt en klassresa åt fel håll att ta in hyresgäster. Hyresgästerna är det unga, nygifta paret Lilian och Leonard Barber och Waters skildrar väl den klaustrofobiska känsla som kan uppstå när man delar boende med andra, okända människor.

Boken är indelad i tre delar och varje del är nästan som en liten roman i sig själv. Den första delen är en beskrivning av London och England under mellankrigsåren då det fanns en frustration över allt de förlorat under kriget. Frances som under kriget kände sig fri känner sig nu snarare instängd och rastlös i sitt dyra förortshus. Den andra delen blir å sin sida en spirande kärlekshistoria och den sista delen lutar mer åt thrillerhållet där läsaren får en inblick i skuld och skam och även dåtidens rättssystem.

Eftersom boken är så pass lång så hinner Waters verkligen bygga upp stämningen och karaktärerna till fullo och allt kommer till liv i hennes prosa. Det jag älskar mest med Waters är hennes Londonbeskrivningar, eller framför allt vad hennes karaktärer känner för London, för det är stor igenkänning för en Londonvurmare som jag själv:

But as she made the long journey home to Champion Hill she felt what she had tried and failed to feel the day before: she looked at the city and was sick with love for it, sick with yearning to remain a part of it, to remain alive and young and unconfined and bursting with sensation.

Trots att jag gillade utrymmet Waters tar och den detaljrikedom det medför så tycker jag att längden och indelningen i de olika delarna gör att detta blev en berg-och-dalbaneläsning där jag anser att visa delar, till exempel del två, kunde ha fått mer plats än till exempel del tre som jag tycker drar ut väldigt mot slutet med sina ingående beskrivningar av rättssystemet.

På svenska heter boken Hyresgästerna och på Natur och Kultur 2015. Waters var i Sverige i samband med släppet, vilket jag skrev om här.

The Paying Guests
Sarah Waters
Virago
2014
576 s.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar