söndag 26 juni 2016

Eligible - Curtis Sittenfeld

Curtis Sittenfeld är en av mina favoritförfattare och har dessutom skrivit en av mina favoritböcker (definitivt topp tio i alla fall), American Wife, så man kan milt säga att förväntningarna var höga när jag hörde talas om att hon skulle skriva en modern version av Pride and Prejudice.

Jag förutsätter att ni är bekanta med Pride and Prejudice? I Sittenfelds version flyttas historien från England till USA och merparten utspelar sig i Cincinatti. Liz är journalist och bor i New York, men måste komma hem när hennes pappa drabbas av en hjärtattack. Även Jane – som också bor i New York, men arbetar som yogainstruktör – kommer hem och för första gången på länge är hela familjen Bennet samlat under samma tak. Snart får Liz reda på att finanserna inte är som de ska sedan hon flyttat och det hjälps inte av att hennes tre yngre systrar, Mary, Kitty och Lydia, fortfarande bor hemma. Mary studerar distans vid universitetet och har fler examina än någon kan räkna, och Kitty och Lydia är arbetslösa, bor hemma och ägnar dagarna åt att följa de senaste tränings- och hälsotrenderna. På en fest som sjukhusets chef anordnar träffar Liz och Jane Charles Bingley, en läkare som blivit känd eftersom han deltog i dejtingsåpan Eligible (tänk Bachelor) och hans buttre kompis, hjärnkirurgen Fitzwilliam Darcy, eller Darcy som han helst kallas.

När det gäller resten av historien vet ni vad som händer. Sittenfeld är väldigt noga med att följa den dramaturgiska kurva som Austen följde och trots att man vet vad som händer och hur det slutar, så är det ändå svårt att lägga ifrån sig boken eftersom man vill se hur händelserna och karaktärerna ser ut i Sittenfelds version.

Det jag gillar med Sittenfeld är att hon alltid tycks sätta ord på och analysera vardagshändelser så bra. Hon vet precis hur hon ska skriva, vilka detaljer att peka ut och när humor behövs. Hon skriver vackert och detaljerat samtidigt som det är lättsamt; hon är den perfekta navigatören mellan det pompösa "litterära" språket och det mer lättsamma, enklare språket utan att det någonsin tummar på kvaliteten.

Det jag också gillar är hur Sittenfeld, som av många bedöms som en "litterär" författare tar sig an chick lit:ens många kännetecken: korta kapitel som bidrar till att öka läshastigheten och stämning, korta dialoger, ofta på sms och att hon medvetet låter Bingley vara en såpakändis "trots" sin fina universitetsutbildning. Det här är chick lit och det säger jag inte på något nedvärderande sätt; jag tycker att chick lit är precis lika mycket litteratur som vilken annan litteratur som helst. Det jag menar med "chick lit" är att det är lättsam underhållningslitteratur och det tycker jag verkligen att Sittenfeld levererar. Hon blandar skickligt det lättsamma med skarpa analyser av både klass, etnicitet och sexuell läggning, vilket ännu mer bidrar till att "modernisera" Pride and Prejudice, för det är klart att Austen hade tagit upp sådan tematik om det hade varit på tapeten när hon var verksam. Det känns liksom helt naturligt att Mrs. Bennet både är rasist och homofob och hur hennes betydligt mer öppna barn måste hantera hennes förlegade syn på världen.

Det är också kanske just det lättsamma som gör att boken inte når full pott för mig. Från Sittenfeld förväntade jag mig något mer lågmält och att hon ägnade mer tid åt sina normalt så skarpa analyser av vardagen. Normalt är det är som att hon har något snäpp skarpare glasögon än vi andra och att hon sätter ord på sådant som för mig är helt omärkvärdigt och som jag har blivit hemmablind för. Jag hade gärna sett att hon istället för att skruva upp historien och händelseförloppet (det går väldigt snabbt att läsa trots sina 500+ sidor) istället hade saktat ner och stannat kvar vid händelser och detaljer.

Eligible verkar ännu inte ha köpts upp av svenska förlag (vad väntar ni på?). Tills dess får vi nöja oss med det engelska originalet.

Eligible
Curtis Sittenfeld
Random House
2016
512 s.

2 kommentarer:

  1. Jag biblioteksköar på den här och håller alla mina tummar för att personerna framför mig i kön läser och lämnar tillbaka asap.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller tummarna! Det är verkligen sommarläsning :) Hoppas de andra låntagarna skyndar sig.

      Radera