torsdag 4 juni 2015

The Disreputable History of Frankie Landau-Banks - E. Lockhart

Jag önskar att jag hade varit lite mer som Frankie Landau-Banks när jag var i hennes ålder. Framför allt önskar jag att boken om Frankie hade funnits då.

Frankie är 17 år och ska börja sitt andra år på den anrika elitinternatskolan Alabaster. Under sitt första år var hon tämligen osynlig och levde i sin syster Zadas skugga, men framför allt ville hon bli sedd av Matthew Livingston. När hon återvänder till Alabaster efter sommaren har hon både växt och fått bröst, vilket gör att hon nu helt plötsligt blir sedd. Matthew blir tillsammans med henne och hon tror att allt är som hon önskat sig tills hon får reda på att det finns ett hemligt sällskap på skolan som endast ansluter pojkar. Av sin pappa, en alumn i föreningen, får hon reda på att det är här kontakterna som blir viktiga under yrkeslivet föds. För Frankie blir det en fråga om makt, varför har hon som tjej inte samma makt som killarna?

När jag var 17 var jag mestadels upptagen med att läsa böcker, lyssna på musik och försöka passa in i skolan. Jag hade inget av Frankies driv och hade inte heller fått något feministiskt uppvaknande och därför tror jag att om The Disreputable History of Frankie Landau-Banks hade funnits då hade det blivit en av de viktigaste böckerna för mig.

Lockhart skildrar maktaspekterna väl genom att till exempel beskriva hur Matthew och hans vänner använder osynliggörande av människor för att visa att de har makt. Både Matthew och Alpha låtsas som att de aldrig har träffat Frankie innan skolårets början, trots att hon suttit vid samma bord i matsalen som de vid flertalet gånger året innan. Killarnas makt visar sig också såklart i det hemliga sällskapet de är med i men som de vägrar nämna något om för andra. Frankie blir inte nedslagen över att ha varit osynlig eller att de inte nämner sällskapet för henne utan hon bestämmer sig för att infiltrera det för att få samma makt som killarna har. Trots detta får hon lära sig att det är skillnad på hur ageranden tolkas beroende på om det är en kille eller tjej som har utfört handlingarna.

På svenska heter boken Den ökända historien om Frankie Landau-Banks och gavs på Lavender Lit 2015.

The Disreputable History of Frankie Landau-Banks
E. Lockhart
Hyperion Books
2008
345 s.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar