fredag 19 juni 2015

Någon slags sommarläsning

Glad midsommar! Vad passar bättre denna (så kallade) sommardag än att prata om sommarläsning? Att det regnar bidrar bara till läsningsstämning.

Normalt brukar jag ha en lista över potentiella sommarläsningsböcker redan i maj, men denna år har sommarläsningspeppen uteblivit. Jag tror det beror på att jag har haft så mycket annat att fokusera på, till exempel att bli klar med examensarbetet och faktiskt ta examen och avsluta mina studier. Det känns fortfarande inte som att jag har något sommarlov trots att jag tog examen förra söndagen, men det kan bero på att vår examinator vill att vi ska redigera uppsatsen innan publicering och det arbetet pågår fortfarande trots att terminen är slut. Dessutom jobbar jag samtidigt (min sista sommar som bokhandlare!), vilket gör att det inte riktigt blir någon ledighet ändå.

Hur som helst, har jag nu slängt ihop en hög med böcker som ackumulerats under året och som jag åtminstone vill försöka läsa i sommar. Överst i högen ligger tre pedagogiska böcker som jag vill försöka hinna med innan jag börjar jobba i augusti. Trots att jag nu är klar med min utbildning vill jag aldrig sluta att förkovra mig eller följa med i forskning som berör mitt yrke. Den dagen jag anser att jag är färdig lärare är den dagen jag hoppas att jag slutar arbeta som det. Nåväl, böckerna är Den meningsfulla högläsningen av Anne-Marie Körling eftersom jag vill arbeta mycket med högläsning, Mindset av Carol Dweck därför att jag tror att den kommer berika mitt sätt att se på mina elever och kollegor och slutligen Utmanande undervisning i klassrummet av James Nottingham därför att jag deltar i en pedagogisk läsecirkel online, #pedaläslyft, och då ska vi läsa och diskutera den samt Malin Rasmussons avhandling Det digitala läsandet.

Förutom de pedagogiska böckerna vill jag även försöka läsa mer deckare eftersom jag normalt sett inte alls läser deckare. Denise Mina har jag varit nyfiken på ett tag och när jag såg henne på Babel befästes min nyfikenhet ännu mer. Tidigare har jag hört att hennes böcker om Paddy Meehan ska vara bra, därför börjar jag med den första boken med henne, The Field of Blood. Sedan vill jag läsa i kapp Robert Galbraith/J.K. Rowlings böcker innan släppet av den tredje nu till hösten. Trots att jag är ett stort fan av Rowling (jag växte ju trots allt upp med Harry Potter) så har jag inte känt mig sugen på hennes deckare, men å andra sidan är ju egentligen Harry Potter-böckerna upplagda som deckare med sina whodunit-mysterier, så varför inte ge sig på dessa? Eftersom jag tagit examen och ändå är inne på nåt slags "läsa allt av Rowling som jag har missat"-spår så åkte Very Good Lives med i högen också.

Sommaren för mig är aldrig komplett utan några ungdomsböcker och detta år vill jag gärna läsa Paper Towns av John Green, vilken är den enda förutom Will Grayson, Will Grayson som jag inte läst av honom. Dessutom vill jag hinna läsa den innan filmatiseringen kommer ut. Rachel Cohn och David Levithans Dash & Lily's Book of Dares hajpade min chef i våras och jag läste ju och gillade deras Nick & Norah's Infinite Playlist när det begav sig, så då kan jag gott sätta tänderna i denna också. Jandy Nelsons I'll Give You the Sun är ett givet val i sommar då jag läste och älskade hennes The Sky is Everywhere i vintras. Jag skäms att jag inte läst hennes senaste tidigare än så, men den som väntar på något gott...

Slutligen har Kate Atkinsons Life After Life och Kazuo Ishiguros The Buried Giant kommit med i högen eftersom de var väldigt omtalade när jag var i London senast och jag blev nyfiken på dessa. Atkinson vill jag läsa därför att jag är väldigt nyfiken på uppföljaren A God in Ruins och Ishiguro vill jag läsa för att... well, han är Ishiguro. Och för att han verkar gett sig in på fantasyspåret.

Efter denna smärre uppsats undrar jag nu: har jag missat någon bok som jag absolut måste läsa i sommar? Har ni läst dessa böcker och vad tyckte ni om dem? Vad läser ni i sommar?

4 kommentarer:

  1. Bra hög!
    Efter att jag läst klart Vi kom över havet tänkte jag ge mig på Marisha Pessls Nattfilm! Har mkt höga förväntningar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, Nattfilm har jag också här hemma och höga förväntningar på! Den kanske också får slinka med... Har bara hört lovord om Otsuka så skäms över att jag inte läst henne ännu.

      Radera
    2. Var glad istället! Du har fin läsning framför dig! Perfekt som "mellanbok" eftersom den är så snabbläst.
      Hojta när du läst Nattfilm! Vill gärna läsa en recension :)

      Radera