söndag 11 december 2016

November 2016

I november blev jag sjukskriven och läste nästan inga böcker alls. Istället har jag tagit det lugnt och gjort det som fallit mig in. Jag har velat läsa böcker, men det har liksom inte funnits fokus för det och då får det vara så. Även om jag varje månad tycker om att se tillbaka på min läsning, så tänker jag inte stressa fram något för att ha något att prestera. Som det ser ut i skrivande stund har jag hittills läst 44 böcker i år och det är jag ändå nöjd med. Mitt mål är alltid 50, men det är sällan jag når det och det är som sagt inget jag förebrår mig för heller om det inte blir av. Förra året läste jag till exempel 43 böcker, så i år har jag redan läst fler (eller kanske bara fler kortare böcker?) än förra året. I november läste jag följande böcker:

Allt som blir kvar av Sandra Beijer
Ibland mår jag inte så bra av Therése Lindgren

Tidigare såg jag fel i min läsdagbok och trodde att jag läste Allt som blir kvar i oktober, men det gjorde jag inte alls. Jag började och läste faktiskt klart boken under novembers inledande dagar, därför har jag redigerat förra månads-summeringen och klistrar in vad jag då skrev om den (med några få redigeringar inom hakparenteser):

Den [första boken] jag läste ut i [november] var Sandra Beijers Allt som blir kvar, vilket är uppföljaren till debuten Det handlar om dig. Om Det handlar om dig handlar om den inledande kärleken så handlar Allt som blir kvar om när kärleken dör ut. Om hur man lagar sig efter att ett förhållande har tagit slut. Jag tyckte att debuten var okej, men önskade mer från den och därför såg jag ändå fram emot Allt som blir kvar, men jag insåg med den boken att Beijers författarskap inte intresserar mig. Jag gillar bloggen och vad hon gör med den och läser böckerna mest för att hänga med i vad hon skriver om i bloggen, men jag tror inte att jag kommer att läsa någon mer bok av henne.

Efter att jag läste ut Sandra Beijers bok började jag läsa The Tidal Zone av Sarah Moss och redan i slutet av förra månadssummeringen skrev jag att den har potential att bli årets bok för mig och det tror jag minsann håller. Det ska bli spännande när jag ser över året för den hamnar lätt i min topp tio.

Mitt i den pausade läsningen av The Tidal Zone, eller ja, pausen av all läsning, så lyckades jag ändå klämma Therése Lindgrens Ibland mår jag inte så bra under en dag. Jag vet att Lindgren är en superpopulär Youtuber eftersom många av mina elever älskar henne, men jag själv har aldrig följt henne. Däremot var jag intresserad av att läsa hennes bok eftersom det handlar om hennes utmattningssyndrom och mentala hälsa, och jag är alltid ute efter böcker som skildrar detta eftersom vi måste prata mer om psykisk ohälsa. Lindgrens bok var inget att hänga i granen (pluspoäng för passande juluttryck) och jag tycker definitivt att hon borde ha låtit någon annan skriva boken åt henne, däremot tänker jag att denna bok kan vara viktig för hennes målgrupp (som jag antar är preteens/teens) eftersom vi behöver fler förebilder i vårt samhälle när det gäller mental ohälsa. På sin höjd kanske jag rekommenderar denna till mina elever om de vill veta mer eftersom hon har lättillgänglig fakta och att hon redan är en person som unga idag lyssnar på, men för mig var den inte intressant.

Den senaste veckan har i alla fall läsorken börjat komma tillbaka och nu läser jag The Mothers av Brit Bennett som jag måste lämna tillbaka på biblioteket snart. Den är riktigt lovande hittills, men har de senaste böckerna jag läst hittills lärt mig något så är det att inte få höga förhoppningar under de inledande sidorna (eller hajpen som omger denna bok).

Vad läser ni just nu? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar