söndag 17 april 2016

Stockholms litteraturmässa 2016

För någon som aldrig varit på Bokmässan i Göteborg (men vars högsta dröm det är att en dag få åka), så fick jag i helgen ett litet smakprov på hur det kännas att vara på en bokmässa.

I helgen, 15–16 april, gick nämligen den första upplagan av Stockholms litteraturmässa av stapeln på Kulturhuset i Stockholm. Jag var egentligen uppbokad hela dagen, men lyckades besöka mässan en halvtimme på morgonen på lördagen eftersom jag visste att det fanns en del förlag där som jag ville ha böcker ifrån och mässpriser säger man ju inte nej till.

Stockholms litteraturmässa är helt gratis och det var en fin liten tillställning, tycker jag. I hörsalen fanns förlag representerade och de hade demokratiskt nog lika stora bord, så de stora jättarna hade inte jättestora montrar och bord. Det kändes fint att alla fick ta lika stor plats. Nu är hörsalen inte så stor och det gick snabbt att gå en runda på mässgolvet innan jag slutligen köpte de böcker jag kom för (och några jag inte kom dit för), men för någon som aldrig varit på mässa och verkligen inte köpt böcker till mässpriser så var det som en liten del av himmelriket.

I anslutning till hörsalen fanns det program igång i foajén och det var dessutom program på andra platser i huset. Dessvärre kunde jag inte besöka något av programpunkterna eftersom jag skulle ordna med min sambos födelsedagsfirande, men nästa år ser jag verkligen fram emot att kunna vara en heldag på Stockholms litteraturmässa.

Nu, kära läsare, undrar ni kanske vad jag köpte? Jag kom dit för att jag ville ha Jag rör mig mot en nollpunkt där allt är du av Kristian Lundberg och Så gör jag: Konsten att skriva av Bodil Malmsten och de hittade jag och köpte. Förutom dessa två böcker kunde jag inte låta bli att köpa Ännu mera vego av Lisa Bjärbo och Sara Ask (vi ska premiärtesta ett recept från boken redan ikväll) och Ja till Liv! av Liv Strömquist (jag skyller detta köp helt och hållet på podden Mellan raderna med Peppe Öhman och Karin Jihde).

Var ni på Stockholms litteraturmässa? Vad tyckte ni?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar