tisdag 22 december 2015

Jullovsläsning!

Den lilla bokhögen...
Idag har jag överlevt min första termin som lärare och får njuta av ett helt jullov som tack insatsen. Tidigare år har jag varit väldigt säker på vad jag ska läsa kring jul, men detta år har jag inte haft tid att fundera och nu när jag har haft det så är jag ändå inte säker. Till exempel vill jag både läsa och inte läsa The Wise Man's Fear (fortsättningen på The Name of the Wind). Jag vill läsa den därför att trilogin är min nya drog, men jag vill också inte ägna hela jullovet åt en och samma bok. Jag vill läsa flera böcker och verkligen läsa ikapp min stora TBR-hög. Vi får se hur jag gör, för samtidigt tyckte jag ju att The Name of the Wind är en sådan bok som man ska läsa på lov på grund av oavbruten lästid och det är ändå inte som att jag kommer att vänta tills sportlovet för att läsa fortsättningen...

Om jag inte ägnar hela jullovet åt att läsa The Wise Man's Fear, kommer jag antagligen att läsa följande böcker (dvs. en högst osäker lista på Fridas julläsning):
  • Max Porter: Grief is the Thing With Feathers (läsa klart eftersom jag inte läste hela inne på Foyles under höstlovet)
  • James Bowen: Gatukatten Bob (därför att de läser den i svenska på mitt nya jobb)
  • Ali Smith: Public Library
  • Patti Smith: M Train
  • Jeanette Winterson: The Gap of Time
  • Kanske någon av Aleksievitj
  • Rachel B. Glaser: Paulina & Fran som släpps på Granta nu i januari och som de snällt nog har skickat till mig
Okej, jag har ju trots allt bara femton dagars jullov, så jag kommer nog att behöva sålla även i denna lista, men nu har jag något slags riktmärke.

Hur ser eran julläsning ut?

2 kommentarer:

  1. Grattis till första terminen som lärare! Måste ju vara ungefär lika omvälvande som ens första termin som elev. Oj, den där Aleksievitj är inte så liten den heller..! Jag väntar på min från bibban och undrar hur jag ska hinna på en månad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det vat mycket omtumlande, men roligt också.

      Hehe, jag tror inte att Aleksievitj kommer att hinnas med, även om jag är väldigt sugen på att läsa henne...

      Radera