söndag 4 oktober 2015

September 2015

Med facit i hand läste jag ut tre böcker denna månad och det är ändå långt fler än vad jag trodde att jag skulle orka med eftersom jag nuförtiden tydligen somnar klockan åtta på kvällarna. Den mesta läsningen har dock skett på helgerna som numer är bokslukarfesten nummer ett i detta hushåll. Jag läste ut I taket lyser stjärnorna av Johanna Thydell som mina sjuor läser just nu. Efter det kändes det som att jag inte ville ha något lättläst (Obs! Jag använder inte ordet lättläst i negativ bemärkelse) efter att ha läst Royal Wedding och I taket lyser stjärnorna, så jag valde att läsa Between the World and Me av Ta-Nehisi Coates.

Between the World and Me berörde mig verkligen och det är obligatorisk läsning för att förstå samhället vi lever i idag. Den krävde dock mycket koncentration av mig, vilket gjorde att jag inte läste så mycket på kvällar eller på pendeltåget på grund av trötthet, men när helgerna kom satt jag med näsan klistrad i boken och fotade av nästan varenda sida eftersom boken är så sjukt citatvänlig.

Helgen efter det återvände jag till ungdomsboken och fullkomligt slukade När hundarna kommer. Det är nog inte sedan Harry Potter-tiden som jag slukade en bok på samma sätt senast. Även denna bok är måsteläsning, tycker jag. Det är ändå rätt skönt att jag klämde in två sådana fullträffar på en månad när jag inte förväntade mig någon läsning alls. Min recension av boken dyker upp på bloggen nästa vecka.

Förutom att ha avslutat dessa tre böcker har jag påbörjat tre andra (typiskt tecken på att jag har en lässvacka – jag påbörjar flera böcker): Gilead av Marilynne Robinson, Beteendeproblem i skolan av Bo Hejlskov Elvén (för att lära mig lågaffektivt bemötande) och No och jag av Delphine de Vigan som mina nior ska börja läsa veckan som kommer. Jag hoppas att jag kommer att kunna avsluta de här böckerna denna månad och förhoppningsvis kanske kunna läsa något nytt under höstlovet läslovet.

2 kommentarer:

  1. Jag vill läsa När hundarna kommer GENAST men så har jag hennes tidigare bok Pojkarna som jag känner att jag BORDE läsa innan jag skaffar den här. Jag försöker ha några slags principer liksom. På tal om det så har jag inte glömt min månadsrapport - den har bara blivit försenad. Ordentligt försenad. Augusti- OCH septemberrapport snart alltså ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har Pojkarna hemma, men läste När hundarna kommer och jag tror det var bra för mig för nu blev jag ännu mer pepp. Ser fram emot din massiva rapport!

      Radera