lördag 29 augusti 2015

Höstens böcker - den svenska versionen

I förra inlägget skrev jag om vilka engelskspråkiga boksläpp jag ser mest fram emot i höst och nu är det dags för de svenska böckerna. Efter en noga läsning av Höstens böcker från Svensk Bokhandel ser jag fram emot följande böcker:

Augusti
Ut ur världen av Karl Ove Knausgård (Norstedts)
Jag börjar bli mer och mer sugen på att läsa Knausgård och tänker att en roman kanske kan vara trevlig att börja med. Dock är jag osäker på om jag vill läsa denna eftersom jag tycker det är obehagligt att läsa om män som förälskar sig i barn (därför har jag inte kunnat läsa Lolita).
 
En svensk kändis av Alma Kirlic
Jag såg henne i morgonsoffan i Svt och tyckte att boken verkade intressant och tycker om att den verkar blanda nutidshistoria med ungdomsromanens form.

Samtidsdramatik 1 och 2 av Henrik Ibsen (Natur & Kultur)
Jag älskar att läsa dramatik (såklart också att se föreställningar) och Ibsen, näst Shakespeare, är min favoritförfattare.

Astragal av Albertine Sarrazin (Natur & Kultur)
Jag erkänner: det är endast på grund av Patti Smiths seal of approval som jag vill läsa denna.

När hundarna kommer av Jessica Schiefauer (Bonnier Carlsen)
Min bästa boktipsare, som kan min boksmak innan och utan, tipsade mig om Pojkarna när den kom ut. Jag har fortfarande inte läst den, men jag litar tillräckligt på hennes omdöme för att ändå vilja läsa denna. Plus att jag börjat se den dyka upp i Instagramflödet nu och har inte sett ett enda negativt ord.

September
Den sista tillflykten av Imre Kertész (Weyler)
Jag har inte läst något av Kertész, men eftersom jag har en besatthet av att läsa dagböcker vill jag gärna läsa denna.

Allt jag inte minns av Jonas Hassen Khemiri (Albert Bonniers förlag)
JONAS, ÅH JONAS! Äntligen är du tillbaka i romanform igen! Johanna och jag har lyckats få biljetter till hans författarsamtal på Aspuddens bokhandel den 1 september och jag har redan förvarnat om att jag behöver spännas fast, annars vet man inte vad som händer (men jag hoppas att boken kommer finnas till försäljning där så att man kan få den signerad).

Jag är en tjuv av Jonas Karlsson (Wahlström & Widstrand)
Nu har jag inte läst God jul (skämmes) så detta blir antagligen min första bekantskap med Karlssons längre texter och jag ser mycket fram emot det.

Förlorad morgon av Gabriela Adamesteanu (2244)
Detta verkar vara en flanörroman och sådana gillar jag. Plus att jag vill läsa mer böcker från andra delar av världen än de svensk- och engelsktalande.

Vården i livets slutskede av Sara Granér (Galago)
Äntligen är hon tillbaka med ett nytt album!

Jag vill att mina barn ska tillhöra Sara Hallström (Norstedts)
Jag vill läsa mer nyskriven, svensk poesi och denna tror jag kommer att tilltala mig.

I varje ögonblick är vi fortfarande vid liv av Tom Malmquist (Natur & Kultur)
Alltså: titeln. Så himla vacker. Jag tror att jag kommer gråta mina ögon ur mig när jag läser den här, men jag tror också att det kan vara värt det.

Oktober
Levanten av Mircea Cartarescu (Albert Bonniers förlag)
Jag har heller inte läst något av Cartarescu innan även om hans Orbitór-trilogi har stått på min läslista länge, men denna verkar också intressant.

November
Kris av Karin Boye (Lindelöws)
Jag älskar Karin Boye och denna har jag inte läst.

Vilken bok (eller vilka böcker) ser ni mest fram emot?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar