fredag 3 april 2015

Sally Green, David Levithan och Jennifer Niven på Waterstones Piccadilly

En onsdag under min sista vecka i London hade Waterstones ett evenemang som de kallade Epic YA day med författarna Sally Green, David Levithan och Jennifer Niven. Eftersom jag nyligen läst och älskat All the Bright Places av Jennifer Niven och David Levithan tillhör en av mina favoriter var jag helt enkelt tvungen att gå. When in London, så att säga.

I källaren på Waterstones Piccadilly (eller den bästa bokhandeln i världen som jag ibland kallar den. Förutom att jag har flera favoritbokhandlar... Ja, ni fattar.) har de en föreläsningssal och kvällen till ära var den fullproppad med läsande ungdomar och deras föräldrar, förutom jag. Jag hamnade längst ut på den andra raden eftersom jag kommit direkt från praktiken med fullproppad ryggsäck, men jag såg bra ändå även om det aldrig riktigt blev ett bra fotoläge från den vinkeln.



Kvällen började med att bokvloggaren Benjamin of Tomes, som var kvällens moderator, lät författarna läsa ur sina böcker. Sally Green, som jag inte läst något av, började att läsa från sin nyss släppta bok Half Wild, uppföljaren till Half Bad. Jag förstod tyvärr inte så mycket och varken Green eller Benjamin förklarade vad boken handlade om. Tur är det väl då att jag precis fått Half Bad hem i brevlådan från Semic och ska läsa den inför en bokträff i maj. Nåväl, efter detta läste alla författare gemensamt ur All the Bright Places där Niven läste Violets repliker, Levithan Finchs och Green var berättarrösten. Kvällens höjdpunkt för egen del var dock när Levithan med hjälp av sin förläggare/assistent (förstod aldrig vilket och har glömt hans namn, förlåt o du Penguinmänniska) gemomförde ett uppträdande från Levithans nya musikalbok Hold Me Closer (ni hör ju, en musikal i bokform, helt fantastiskt). Tydligen handlar den om Tiny Cooper, en karaktär i Will Grayson, Will Grayson som Levithan skrev tillsammans med John Green och därför måste jag nu läsa Will Grayson, Will Grayson och Hold Me Closer för att lära känna denna fantastiske Tiny Cooper.

Uppläsningarna från de tre böckerna tog större delen av evenemanget i anspråk och därför kändes den efterföljande frågestunden något rusad och frågorna som ställdes till författarna var tyvärr ganska tråkiga och intetsägande. Den intressantaste frågan handlade om ungdomsböcker borde skydda ungdomar från olämpligt innehåll och Levithan höll ett mindre föredrag om att böckers främsta uppgift är att vara en empatiarmé genom vilken vi lär känna människor och om ungdomslitteraturen skyr från att skildra så kallat "olämpligt innehåll" begränsas ungdomars empati. "Wikipedia, for example, only tell us what it is whereas books tell us what it's like." Amen, David Levithan.


(Det var lite lätt pinsamt när jag gick förbi Sally Green vid signeringsbordet eftersom jag inte hade någon bok av henne. Jag hoppas inte hon tog illa upp.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar