fredag 10 april 2015

Men Explain Things to Me - Rebecca Solnit

Rebecca Solnit anses generellt vara den som kommit på termen mansplaining*, alltså när män känner att de måste förklara något för (oftast för kvinnor) trots att det inte alls är nödvändigt, men Solnit skriver:

The term "mansplaining" was coined soon after the piece appeared, and I was sometimes credited with it. In fact, I had nothing to do with its actual creation, though my essay ["Men Explain Things to Me"], along with all the men who embodied the idea, apparently inspired it.

Hon fortsätter sedan att säga att hon inte använder den själv eftersom termen verkar antyda att det gäller alla män, trots att den egentligen handlar om några få män som förklarar saker de inte borde behöva förklara. Solnit gillar faktiskt när folk förklarar saker som hon inte vet.

Det gör jag med, men jag gillar att personer som Rebecca Solnit förklarar saker för mig som jag redan vet, också. I boken balanserar hon noga på linjen mellan vad som är kollektivt och vad som är individuellt; hon förklarar att det inte är alla män (eller kvinnor), men visar samtidigt med statistik hur strukturer finns i samhället där kvinnor inte får ta plats. Har man läst något som helst om genus är detta naturligtvis något man redan är införstådd med, men Solnits väl underbyggda argument och nya infallsvinklar där hon blandar de små och privata perspektiven med de stora nationella och internationella gör att jag inombords vill ge henne en high five konstant.

Förutom öppningsessän, som gett boken dess namn, tycker jag att hennes starkaste verk i boken är essän "Woolfs Darkness: Embracing the Inexplicable" där hon undersöker mörkret och det som man inte kan veta - framtiden. Nog för att jag läst och gillat Woolf innan, men Solnits analyser och noggranna studerande av Woolfs liv och ord får mig att vilja söka upp vartenda ord Woolf har skrivit och läsa dem om och om igen för att se det Solnit ser.

Att jag läste denna bok varje dag på District line i Londons tunnelbana under min praktik bidrog till inramningen av min läsupplevelse. I den brittiska utgåvan finns det vissa citat som man grafiskt urskiljer på halvsidor med väldigt stor teckenstorlek, vilket gjorde att mina medresenärer ofta läste, och såg, vad jag läste och det hände att det var män som gav mig elaka ögonkast. Först trodde jag att det var för att jag var så inne i Solnits argument som jag såg detta, men det hände mig flera gånger och just dessa upplevelser cementerade min åsikt om att Solnits bok, och Solnit själv, behövs. Hon själv skriver precis det jag kände under dessa tunnelbaneläsningar:

Things have gotten better, but this war won't end in my lifetime. I'm still fighting it, for myself certainly, but also for all those younger women who have something to say, in the hope that they will get to say it.

På svenska heter boken Män förklarar saker för mig och gavs ut på Daidalos förlag 2015.

Men Explain Things to Me
Rebecca Solnit
Granta
2014
144 s.

*Något som man till exempel kan uppleva när man som kvinna arbetar i en teknikbutik (ja, jag talar av erfarenhet här).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar