söndag 28 februari 2016

Jag är en tjuv - Jonas Karlsson

Jag har länge varit en beundrare av Jonas Karlssons noveller, men aldrig tidigare läst en roman av honom. Inte ens God jul som jag verkligen är intresserad av att läsa.

I Jag är en tjuv får vi möta säkerhetsvakten Roland. Roland är en äldre herre som jobbar på en stormarknad i en mindre svensk stad. Han sköter sitt jobb dag ut och dag in ända tills en dag då han tar fast en ung pojke för snatteri och pojken vill hellre ha på sig en skylt där det står "Jag är en tjuv" - en skylt som är ett resultat av en av de många mötena och workshoparna den nya chefen har infört - istället för att bli anmäld till polisen. Roland låter pojken bära skylten under en hel dag och därefter tar hela konceptet spinn. Ledningen för stormarknaden tycker det är bra och andra butiker och övriga vuxna likaså, men ungdomarna i staden är inte alls lika med på konceptet.

Som vanligt tangerar Karlsson Kafkastämning. Det vardagliga som helt plötsligt känns lite instängt, lite annorlunda, lite absurt. Det är dock betydligt mer Kafkastämning Karlssons andra alster än i denna, men det finns ändå ett litet stråk av något absurt i hans roman.

Dessvärre tycker jag att romanen ibland känns lite långtråkig och som att många av kapitlen som rör Rolands bakgrund, hans exfru och exfruns nya man samt Rolands bror och brorsöner, känns som utfyllnad i väntan på att få läsa om vad som händer i nutid, på Rolands arbete. Jag hade föredragit om Jag är en tjuv hade varit en novell. Den hade kunnat stramats upp och vi hade förlorat Rolands bakgrund, men det hade inte gjort så mycket eftersom jag ändå inte tycker att det gav särskilt mycket till Roland och hans agerande i nutid.

Jag är en tjuv
Jonas Karlsson
Wahlström & Widstrand
2015
240 s.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar