söndag 13 september 2015

Royal Wedding - Meg Cabot

Mia är tillbaka! Jag slukade varenda bok i The Princess Diaries-serien när jag var tonåring och eftersom Mia i denna bok är 26 år är det som att vi vuxit upp tillsammans och nu har en återträff. Vad har hänt sedan sist med henne, Lilly, Tina, Michael och alla andra?

Med tanke på bokens titel och att det avslöjas redan på baksidetexten är det ingen spoiler att säga att Mia och Michael fortfarande är tillsammans och förlovar sig i början av boken. Sedan handlar egentligen resten av boken om det stundande bröllopet och att Mia upptäcker att hon har en yngre halvsyster (som nu får en egen spinoff-serie för mellanstadieelever). Handlingen känns lite väl tunn för att rättfärdiga en hel roman och jag höll egentligen bara ut därför att jag har svårt att avsluta böcker. Dessutom kändes det som att jag var skyldig mitt tonårsjag att läsa färdigt.

I den ursprungliga serien när vi får följa Mia under tonåren är hon gnällig och neurotisk, vilket Cabot tonat ner i denna bok. Jag tycker att Mia känns trovärdig som vuxen. Hennes personlighet känns igen från de tidigare böckerna, men samtidigt har hon mognat. Det som jag däremot har svårt att greppa är det faktum att hon umgås med exakt alla som hon umgicks med under tonåren. I förbifarten nämns att hon gick på college och hade två rumskamrater som nu bor i Brooklyn, men inget mer om detta. Ska jag tro på att hon fortfarande umgås med alla sina gymnasiekompisar och inte skaffat en enda ny bekantskap värdig att umgås med under de tio åren som gått? Men det kanske bara jag som är en anomali som inte umgås med en enda person jag gick i gymnasiet med...

Nä alltså. Jag är inte särskilt nöjd med den här boken. Jag tyckte Cabot kunde ha lämnat Mia i tonåren. Som vuxen känns hon bara priviligierad och bortskämd.

Royal Wedding
Meg Cabot
William Morrow & Company
2015
448 s.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar