onsdag 11 mars 2015

Det är så logiskt alla fattar utom du - Lisa Bjärbo

Mina elever på praktiken har boksamtal varje onsdag och en av klasserna läser Det är så logiskt alla fattar utom du och därmed har jag också läst den.

I boken får vi följa gymnasieeleverna Ester och Johan som varit bästa vänner och oskiljaktiga sedan förskoleåldern. Ester är rapp och pratig medan Johan är den lugnare och mer eftertänksamma av de två. Ester gillar bandpojkar och vill inget hellre än att bli tillsammans med en, medan Johan i stället är kär i Ester och vill inget hellre än att berätta det för henne. Det är som upplagt för triangeldrama, men i stället för att bli klyschigt tycker jag att Bjärbo kryssar väl mellan smörigt och välskrivet.

För mig är den största behållningen i boken språket. Språket är lekfullt och känns modernt och enligt mina elever är det "typ så man pratar", vilket är ett gott tecken. Jag har läst allt för många ungdomsromaner där författaren skriver så som hen pratade i sin ungdom, vilket tyvärr gör det ouppdaterat för dagens ungdom. Dessvärre identifierar jag mig inte riktigt med varken Ester eller Johan. Jag vet inte om det beror på att jag är 26 år och i ett fast förhållande själv och har lämnat gymnasieålderns uppgångar och fall bakom mig, eller om det beror på något annat. Ester och Johan som karaktärer är inte platta, bland annat därför att man får följa berättelsen från bådas perspektiv, men de engagerar mig ändå inte.

Något som jag dock tycker är positivt är att Bjärbo inte värjer för ämnen som sex och alkohol trots karaktärernas ålder. Främst amerikanska ungdomsböcker brukar ofta värja sig för sådana ämnen, men Bjärbo skildrar dessa frankt och öppet, vilket också mina elever uppskattade eftersom de kände igen sig.

Tyvärr räcker inte detta för min del, men boken var omtyckt och fungerade bra i undervisningen med mina elever som uppskattade den mycket och de är ju ändå den tilltänkta målgruppen.

Det är så logiskt alla fattar utom du
Lisa Bjärbo
Rabén & Sjögren
2011 (pocket, ursprungligen 2010)
250 s.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar