lördag 21 november 2015

Dept. of Speculation - Jenny Offill

Dept. of Speculation av Jenny Offill har dykt upp titt som tätt i mitt flöde i sociala medier och på Goodreads och när jag läste baksidetexten som bland annat säger "As they confront an array of common catastrophes – a colicky baby, a faltering marriage, stalled ambitions – the wife analyzes her predicament, invoking everything from Keats to Kafka to the thought experiments of the Stoics to the lessons of doomed Russian cosmonauts" blev jag såld (det och att den utspelar sig i Brooklyn). Jag älskar böcker där huvudkaraktärerna försöker analysera sitt eget liv med hjälp av litteraturen. Kanske för att jag själv söker sanningar i fiktionen.

Nåväl, Dept. of Speculation är en högst intressant bok. Den handlar om en fru (aldrig namngiven) och hennes relation med sin man och sitt barn. För att vara en bok som ska handla om det vardagliga i relationerna med sin familj och hur de förändras och går sönder, så får vi inte veta särskilt mycket om det. Läsaren får i små ordval och mellan raderna komma fram till vad som egentligen händer. Detta är mer en roman som utspelar sig i fruns huvud när hon desperat försöker bena ut sitt liv med hjälp av sina tankar och erfarenheter, bland annat från fiktionen.

Jag gillar att frun aldrig blir namngiven. Trots att det inte är alla unga kvinnor som gifter sig och får barn och sedan förhållanden som går sönder, känns det ändå som något allmängiltigt som Offill kommer åt. Hon beskriver det djupt mänskliga i att på sitt eget sätt försöka komma underfund med livet. Hur vi som människor alltid söker svar och kategoriserar med hjälp av våra tidigare erfarenheter, såväl upplevda som lästa.

"Sometimes at night I conduct interviews with myself.

What do you want?
I don't know.

What do you want?
I don't know.

What seems to be the problem?
Just leave me alone."

Offills sätt att berätta, hennes avklippta prosa som låter läsaren pussla vad som hänt, påminner väldigt mycket om prosapoesi i och med att varenda ord känns noga avvägt och hon använder sig av stilfigurer som oftast återfinns i poesin. Just Offills avvägda prosa gör att jag nog kommer att återkomma till Dept. of Speculation flera gånger om. Det känns som att jag inte grävt upp allt som finns att hämta i romanen.

Dept. of Speculation kommer att ges ut på svenska med titeln Avd. för grubblerierNatur och Kultur i januari nästa år.

Dept. of Speculation
Jenny Offill
Alfred A. Knopf
2014
182 s.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar